Vyúčtovanie za byt musí byť prehľadné

Do konca mája dostanú majitelia bytov ročné vyúčtovanie za služby spojené s bývaním za minulý rok. Jeho obsahom je sumár zálohových platieb a všetky skutočné náklady. Ich porovnaním vznikne bytu preplatok alebo nedoplatok. Na prípadnú reklamáciu má vlastník zo zákona 30 dní.

Byt, bývanie, dom, reality
Už čoskoro dostanú majitelia bytov ročné vyúčtovanie za služby spojené s bývaním za minulý rok.
Autor: SHUTTERSTOCK

Vyúčtovanie musí byť vyhotovené prehľadne a zrozumiteľne, žiadny jednotný formulár však neexistuje. Preto rôzni správcovia a spoločenstvá predkladajú vyúčtovania v rôznej podobe a často je problém sa v nich orientovať.

Ročné vyúčtovanie musí v prvom rade obsahovať údaje za celý dom aj za konkrétny byt. Ak doklad obsahuje iba údaje za byt, nedajú sa plne porovnať. To je vážny dôvod na reklamáciu vyúčtovania.

Platby dodávateľom tepla či vody totiž uhrádza dom ako celok, hoci užívateľmi sú jednotliví majitelia bytov. Aj ostatné poplatky za služby pre dom, napríklad elektrina pre spoločné priestory, odvoz a likvidácia odpadu a podobne sa platia za celý dom spoločne a potom sa rozrátajú na jednotlivé byty. A niektoré položky sa môžu v každom dome rozratúvať rôznym kľúčom, podľa dohody vlastníkov.

Napríklad za teplo sa môže platiť podľa plochy alebo podľa nameraných dielikov spotreby v určitom pomere, ktorý schválila nadpolovičná väčšina vlastníkov. Rovnako upratovanie spoločných priestorov môže byť rozúčtované medzi byty podľa počtu členov domácnosti alebo na byt ako taký, bez ohľadu na to, koľko ľudí v ňom žije.

No o každej službe, ktorá sa dá merať, musí vyúčtovanie uvádzať zaplatenú zálohu aj skutočnú spotrebu za dom aj za konkrétny byt.

Pri každej položke má byť uvedená suma, ktorú ste zálohovo za celý rok zaplatili a vedľa nej reálne náklady. Rozdiel medzi týmito sumami je buď preplatkom, ale nedoplatkom. „Vo vyúčtovaní si obyvatelia domu skontrolujú, koľko reálne minuli a za aké položky platia. Pozorne by mali sledovať položky a ak náklady za jednotlivé plnenie oproti minulému roku vzrastú neúmerne, treba sa na rozdiel radšej spýtať. Rovnako treba dávať pozor pri výpočtoch, či správca uviedol skutočný počet ľudí žijúcich v bytoch alebo skutočné plochy,“ radí Alica Blažejová za správcovskú spoločnosť IFM.

Najvyššou položkou v platbách za bývanie je teplo a teplá voda. „Ak zákazníci uvidia bezdôvodné alebo neúmerné navýšenie spotreby či už tepla alebo vody, mali by sa tým zaoberať. Samozrejme, ak sa oproti minulému roku nezvýšil počet členov rodiny alebo sa v danom roku zdržiavali viacej doma,“ odporúča Viliam Varga, výkonný riaditeľ spoločnosti Southerm, ktorá dodáva teplo a zároveň spravuje domy v Dunajskej Strede. Rozdiel v platbách však môže spôsobiť aj zmena metodiky rozúčtovania nákladov v dome. Známe sú aj prípady, keď sa dom zateplil, ale niektorým bytom výdavky paradoxne neúmerne stúpli. Takýto stav podľa odborníkov svedčí o nesprávne zvolenom spôsobe rozúčtovania tepla v dome.

Vo vyúčtovaní si treba porovnať údaje podľa jednotlivých položiek s predchádzajúcim rokom, najlepšie aj so susedmi. Týka sa to nielen tepla a teplej vody, ale aj vodného a stočného, spoločnej elektriny, platieb za poistenie domu, za výťah, havarijnú službu, odvoz a likvidáciu odpadu, upratovanie a ďalších poplatkov. V ročnom vyúčtovaní by sa mal uvádzať aj poplatok za správu a príspevok do fondu opráv, ktoré sú tiež súčasťou zálohových platieb, aby sa dal porovnať celkový sumár mesačných záloh so skutočnosťou. Preplatok, ktorý vznikne vo fonde opráv, sa však podľa zákona nevracia, ale prenáša sa do nasledujúceho roka.

Desať pravidiel ročného vyúčtovania

  1. Vyúčtovanie služieb spojených s bývaním musí byť vyhotovené do 31. mája za predchádzajúci kalendárny rok.
  2. Preplatok, resp. nedoplatok treba uhradiť do lehoty, aké je dohodnutá so správcom v zmluve alebo v zmluve o spoločenstve vlastníkov.
  3. Vracia sa prípadný preplatok za služby, preplatok vo fonde opráv však prechádza do nasledujúceho kalendárneho roka a nevracia sa.
  4. Každá služba musí mať vo vyúčtovaní údaje o cene, o celkovej nameranej spotrebe za dom (pri merateľných službách) aj celkové náklady za ďalšie namerané služby (podľa zákona o vlastníctve bytov) zabezpečované pre vlastníkov a užívateľov bytov a ich finančne vyčíslenie na základe faktúr od dodávateľov týchto služieb.
  5. Reklamáciu správcovi treba podať písomne najneskôr do 30 dní.
  6. Pri reklamácii termínov či nesprávne uvádzaných údajov sa možno obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu, tá však neskúma správnosť údajov v jednotlivých položkách, len či vyúčtovanie obsahuje všetko, čo má mať a v predpísanej for­me.
  7. Pri reklamácii vyúčtovania dodávok tepla a teplej vody sa možno obrátiť na Štátnu energetickú inšpekciu.
  8. Tie môžu správcovi alebo spoločenstvu vlastníkov nariadiť opravu vyúčtovania aj udeliť pokutu za nedodržanie zákona.
  9. So žalobou ohľadne vyúčtovania sa možno obrátiť aj na súd.
  10. Zákon o vlastníctve bytov určuje termítny a základné údaje, aké má vyúčtovanie obsahovať, a vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví určuje, akým spôsobom sa majú uvádzať údaje o spotrebe tepla.! Studená voda sa meria na päte domu tzv. určeným meradlom. Ak v niektorom byte alebo nebytovom priestore nie je namontované meradlo alebo ho vlastník odmietne, treba dohodnúť, akým spôsobom sa mu určí náhradná spotreba. Obyčajne je to spotreba v domácnosti s rovnakým počtov členov alebo priemer takýchto domácností.

Údaje podľa bytov, osôb a meraní

pri nákladoch, ktoré sa v dome rozpočítavajú podľa osôb (upratovanie, osvetlenie spoločných priestorov a pod.), sa musí v ročnom vyúčtovaní uvádzať nielen výška faktúry, ale aj celkový počet osôb v dome, na ktoré sa táto suma rozratúva, a počet osôb v jednotlivých by­toch

ak sa náklady na určitú službu rozratúvajú len na počet bytov, musí byť vo vyúčtovaní uvedený celkový počet bytov

pri službách, ktorých dodávky sa merajú u konečného spotrebiteľa (napr. teplo, teplá voda) musí správca či spoločenstvo zabezpečiť nielen obstaranie a inštaláciu určených meradiel (na vodu) alebo pomerových rozdeľovačov (na teplo), ale aj ich udržiavanie a overovanie nameraných údajov

ZDROJ: ZDRUŽENIE SPOLOČENSTIEV VLASTNÍKOV BYTOV

Čo si vo vyúčtovaní porovnať

1. Pri studenej vode

  • celkové množstvo vody spotrebované za dom
  • stav bytového vodomera
  • koeficient úpravy
  • spotreba v m3 na byt
  • jednotková cena
  • celkový náklad na byt
  • zálohový predpis na studenú vodu (ak sa predpisuje)

2. Pri spoločnej elektrine

  • jednotka (osoba resp. plocha)
  • jednotková cena na danú jednotku
  • celkový náklad na byt
  • zálohový predpis na elektrinu (ak sa predpisuje)

3. Pri zrážkovej vode

  • celkový náklad na dom
  • jednotka (plocha)
  • jednotková cena na jednotku
  • celkový náklad na byt
  • zálohový predpis (ak sa predpisuje)

ZDROJ: SOUTHERM

Ďalšie články
Kúrenie, kotol

Teplá zima ušetrila rodinám desiatky eur

18.04.2014 20:00

Domácnosti sa môžu tešiť na zaujímavé preplatky za dodávky energií. Dôvodom je teplotne nadnormálna zima.

dar, hypotéka, stavebné, dom, nehnuteľnosť, dedičstvo

Na podporu bývania vlani použili 246 miliónov eur

09.04.2014 13:24

Výdavky na rozvoj bývania v minulom roku dosiahli spolu 246,14 mil. eur a boli o 6,7 %, alebo o 15,42 mil. eur vyššie oproti roku 2012.

Teplo, radiátor, odpočet

Merače na radiátorch budú povinné, vyhnú sa im len malé bytovky

20.03.2014 12:48

Spotrebitelia si budú musieť do konca roka 2016 nainštalovať meradlá aj v budovách s centrálnym zdrojom tepla, a to na vlastné náklady.

dar, hypotéka, stavebné, dom, nehnuteľnosť, dedičstvo

Prenajímatelia bytov budú mať páky na problémových nájomníkov

20.03.2014 07:18

Národná rada SR v stredu schválila zákon o krátkodobom nájme bytu, ktorý má rozvíjať a riešiť súkromné nájomné bývanie.

Ľudia odporúčajú