Verní zákazníci zľavu od energetikov nedostali

Kto nechce odísť, zľavu nedostane. Takýto prístup k zákazníkom zvolila podľa Andreja z Bratislavy firma ZSE Energia. "Dopočul som sa, že odchádzajúcim zákazníkom ponúkajú pätnásťpercentnú zľavu na elektrinu. Keďže som sa rozhodol ostať im verný, chcel som podobnú zľavu aj ja. Nebol som ale úspešný," rozhorčuje sa Andrej. Svoje tvrdenie dokladá listom od dominantného obchodníka s energiou, ktorého teraz preto prešetruje Protimonopolný úrad.

21.08.2011 20:20 , aktualizované: 22.08.2011 12:00
ZSE Energia Foto:
Zákazníkov si ZSE Energia chcela udržať zľavami len pre tých, ktorí chceli odísť ku konkurencii. Protimonopolný úrad teraz skúma sťažnosti súperov, že takýto postup je proti predpisom.
debata

„Na uvedenom odbernom mieste evidujeme platnú zmluvu na Vaše meno. Na základe uvedených skutočností nie je možné využiť v súčasnom období ponuku našej spoločnosti k získaniu 15-percentnej zľavy z ceny na dodávku elektriny podľa príslušnej sadzby,“ píšu pracovníčky zákazníckej podpory ZSE Energia v liste adresovanom Andrejovi.

O ponuke 15-percentných zliav od ZSE Energia pre zákazníkov, ktorých zlákala konkurencia, informoval denník Pravda ako prvý. Tradičný dodávateľ elektriny na západe Slovenska poskytnutie zľavy podmienil podpísaním dodatku k zmluve, v ktorom sa zákazník zaviazal, že dodávateľa nezmení počas dvoch rokov, pričom na zľavu mal právo iba do konca roka.

Hovorca skupiny ZSE Ján Orlovský tvrdí, že na takomto prístupe nie je nič zlé. „Ponuka zliav je bežný nástroj zákazníckej retencie, ktorú podobným spôsobom využívajú aj iné spoločnosti uchádzajúce sa o zákaznícku priazeň a nie je vždy pravidlom, že platia paušálne,“ hovorí Orlovský.

Marta Černá z Fóra spotrebiteľov tvrdí, že podobné praktiky využívajú napríklad aj mobilní operátori či poisťovne. „Podnikateľ môže dať zľavu podľa vlastného uváženia. Je to bežná obchodná praktika – ľudia vypovedia zmluvu a až potom dostanú zľavu,“ spresňuje Černá.

Jeden z konkurentov ZSE Energia dodáva, že niektoré firmy zľavy ľuďom na odchode naozaj ponúkajú. Zároveň však tvrdí, že ponúkanie zliav výlučne odchádzajúcim zákazníkom západoslovenských energetikov je v rozpore s predpismi. „ZSE Energia je totiž v oblasti západného Slovenska dominantný dodávateľ elektriny, a tak sa na jeho podnikanie vzťahujú prísnejšie predpisy,“ podotkol v júni šéf ČEZ Slovensko Igor Nagy. Preto firma, ktorej šéfuje, podala podnet na Protimonopolný ú­rad.

Úrad teraz skúma, či k porušeniu predpisov naozaj došlo. „Vyšetrovanie ZSE Energia stále prebieha. Predbežné závery nemáme, takže zatiaľ nemôžeme poskytnúť žiadne konkrétnejšie informácie,“ potvrdila hovorkyňa úradu strážiaceho hospodársku súťaž Alena Sedláková.

Slovenský plynárenský priemysel, Východoslovenská energetika i Stredoslovenská energetika odchádzajúcich zákazníkov zľavami k zotrvaniu vo firme nemotivujú. „Podľa našich právnych analýz je to totiž v rozpore nielen s etikou, ale aj s predpismi,“ zdôvodnil vysoký manažér z jednej z energetických firiem, ktorý si neželá byť menovaný.

Hovorca ZSE etickú stránku konania komentovať nechcel a namiesto toho zaútočil na alternatívnych dodávateľov. „Nechám na posúdení, či je etickejšie ponúkať zľavu obmedzenému počtu zákazníkov na určité obdobie, alebo ako zástupca alternatívneho predajcu klamať potencionálnym zákazníkom, že zastupujem ZSE, respektíve som zástupca nástupníckej organizácie po ZSE,“ argumentuje Orlovský a dodáva, že ponuka 15-percentných zliav už nie je aktuálna.

Nadpolovičným akcionárom v ZSE je Fond národného majetku. Štyridsať percent akcií vlastní E.ON Slovensko a deväťpercentný podiel na akcionárskych právach ovláda Európska banka pre obnovu a rozvoj.

Júlové faktúry od ZSE zdržala chyba v systéme

Západoslovenská energetika v júli nezasielala každoročné vyúčtovacie faktúry. Zákazníci sa tak nedozvedeli, či majú preplatok, alebo nedoplatok. Pritom počas minulých rokov sa v schránkach odberateľov elektriny na západe Slovenska objavovali so železnou pravidelnosťou. Denník Pravda o tom informovalo viacero čitateľov.

Pracovníčka na zákazníckej telefónnej linke zdôvodnila stopnutie zasielania chybou vo fakturačnom systéme. Hovorca skupiny ZSE Ján Orlovský tvrdí, že nešlo o chybu, ale o zlepšovanie účtovného systému.

„Mali sme celý júl odstávku účtovného systému kvôli upgradu databázového softvéru, na ktorom beží celá fakturácia,“ hovorí Orlovský. Zároveň však dodáva, že v súčasnosti je už všetko v poriadku, a tak zákazníci faktúry dostanú v nasledujúcich dňoch.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba