Správna tarifa rodine ušetrí stovky eur

Domácnosti, podnikatelia či zástupcovia samosprávy venujú pozornosť pravidelným poplatkom za mobilné telefóny, internet či televíziu. Faktúry za energie však zvyčajne berú ako nutné zlo a tak sa snažia prehliadať ich. Kto sa však zamyslí nad faktúrami, môže usporiť aj stovky eur.

19.06.2013 08:00
Elektrina, energie, bývanie Foto:
Ilustračné foto
debata

Jedným z popudov na zamyslenie sa nad faktúrou by malo byť napríklad zateplenie budovy či výmena netesných okien za kvalitné. Ak totiž niekto znížil spotrebu elektriny či plynu, môže sa stať, že nižšia tarifa bude pre neho výhodnejšia. Medzi takých patrí aj pán Kováč, ktorý pred štyrmi rokmi kúpil dom neďaleko Bratislavy.

„Kým pred zateplením sme na varenie, ohrev vody i kúrenie každý rok minuli asi tritisíc kubíkov, po zateplení spotreba klesla na necelú tretinu z tohto objemu,“ vraví Kováč. Pôvodne mala jeho rodina dohodnutú tarifu D3. Po znížení spotreby by Kováčovci pri zachovaní tejto tarify platili zhruba 600 eur. Keďže však požiadali o zmenu tarify, po novom im príde vyúčtovanie nižšie zhruba o 25 eur.

Sledovať spotrebu sa oplatí

Pri vyššej spotrebe sa však rozdiely zväčšujú aj na stovky eur. Napríklad ľudia bývajúci v dvojdomoch mávajú plynárenskú tarifu D4, ktorá je určená pre odberateľov s vysokou spotrebou. Ak však svoju spotrebu znížia a ročne minú menej ako 6 500 kubíkov plynu, mali by prejsť na nižší program D3. V prípade, že by mali spotrebu napríklad 5 800 kubíkov zemného plynu, rozdiel medzi poplatkami na vyúčtovacej faktúre by bol viac ako 595 eur. Pri vyšších tarifách sú totiž fixné náklady väčšie.

Plynári podľa hovorcu SPP Petra Bednára na zmenu tarify svojich odberateľov automaticky neupozorňujú. „Rozhodnutie o výbere tarify na odber zemného plynu je výlučne na zákazníkovi,“ tvrdí Bednár. Jedným dychom však dodáva, že firemní špecialisti zákazníkom na požiadanie poskytnú zdarma poradenstvo na tému energetická efektívnosť a výber vhodného produktu. " Ak niekto zvýši energetickú efektívnosť, o výbere vhodnej tarify sa môže poradiť na zákazníckej linke alebo v ktoromkoľvek zo zákazníckych centier," podčiarkuje hovorca.

Pozor na dvojtarifu

Podobná situácia nastáva aj pri dodávkach elektriny. Takzvané dvojtarifné sadzby využívajú ľudia, ktorí elektrinu používajú na ohrev teplej úžitkovej vody či vykurovanie. Musia však mať pri dvojtarifnom elektromere spínacie zariadenie, ktoré jednak prepína na merači odobratej energie takzvanú vysokú a nízku sadzbu, ale takisto zapína vyhrievacie zariadenia – či už elektrický kotol alebo elektrický bojler. Využitie týchto sadzieb sa však nemusí každému oplatiť. Napríklad ak domácnosť prestala ohrievať vodu v elektrickom bojleri a prešla na plynový ohrev, na západe Slovenska môže na akumulačnej dvojtarife prerobiť za rok približne dvesto eur.

Za možnosť využívania dvojitej tarify si totiž distribučné spoločnosti účtujú vyššie mesačné poplatky za odberné miesto. Tieto poplatky inkasujú distribučné spoločnosti v jednotlivých častiach Slovenska bez ohľadu na to, kto posiela odberateľovi faktúru. Vyššie sú však aj poplatky za odobratú elektrinu vo vysokom pásme, ktoré trvá asi šestnásť hodín denne. Pritom nízke pásmo sa zvyčajne začína medzi polnocou a šiestou hodinou ráno, keď je elektrická sieť zaťažená najmenej. Členovia domácnosti však vtedy zvyčajne spia a míňajú minimum lacnejšej elektriny.

Ak napríklad domácnosť minie ročne vo vysokom pásme 1 800 kilowatthodín a 330 kilowatthodín v lacnejšom pásme, pričom má dvojtarifnú sadzbu D4, v ZSE-Energia prerobí v porovnaní so sadzbou D2 takmer dvesto eur. V strede Slovenska bude v rovnakom prípade platba vyššia o zhruba 70 eur a na východe necelých približne 20 eur.

Niektorí dodávatelia elektriny však niektorých zákazníkov kontaktujú, ak vidia, že majú nevýhodnú tarifu. Jana Bolibruchová zo SSE tvrdí, že to takto funguje pri najbežnejších sadzbách. „Niekoľkokrát sme realizovali kampaň, kde sme oslovili skupinu zákazníkov s návrhom zmeny sadzby. Išlo o jednotarifné sadzby D1 a D2, kde vidíme hraničné hodnoty spotreby na odbernom mieste, pri ktorých odporúčame zákazníkom prejsť na výhodnejšiu tarifu. Napríklad pri zákazníkoch, ktorí využívajú kúrenársku sadzbu – pri prudkom poklese spotreby na odbernom mieste, bolo evidentné, že došlo k zmene spôsobu vykurovania, a teda zákazníkovi bola navrhnutá iná, vhodnejšia sadzba,“ uzatvára Bolibruchová.

Partnerom projektu Lacnejšia domácnosť je ZSE

© Autorské práva vyhradené

debata chyba