Šmejdi medzi dodávateľmi energií?

Trend, keď dodávatelia elektriny a plynu na Slovensku môžu v cene ponúkať aj asistenčné služby, ktoré nemusia byť pre zákazníka výhodné, pokračuje.

19.06.2015 00:00
debata (7)

Upozorňujú na to niektorí členovia trhu. Úrad pre reguláciu sieťových odvetví v tejto veci ešte koncom minulého roku plánoval udeľovať aj pokuty. Zatiaľ tak nespravil.

Ešte v decembri minulého roku zástupcovia úradu upozorňovali, že nemajú nič proti tomu, ak zľavy vyplývajú z dodávky plynu alebo elektriny, ale napríklad voči asistenčnej službe zámočník k energiám mali výhrady.

„Úrad zdôrazňuje, že spájanie asistenčných služieb s dodávkou elektriny a plynu je neprípustné. Takéto nekorektné obchodné podmienky, ktoré dodatky obsahujú, nikdy neschvaľoval ani schvaľovať nebude. Úrad tiež upozorňuje, že ponúkané zľavy nemusia byť ani zľavou,“ písali zástupcovia regulačného úradu ešte na konci minulého roku.

S jednotlivými účastníkmi chceli zástupcovia úradu diskutovať. Teraz však tvrdia, že veľká väčšina uviedla usmernenia regulátora do praxe a začali oddeľovať združenú dodávku elektriny alebo plynu od ponúkaných asistenčných služieb či iných výhod.

„K udeleniu pokuty nebolo zatiaľ potrebné pristúpiť,“ konštatuje hovorca regulačného úradu Miroslav Lupták.

A tak, kým ešte v decembri zástupcovia úradu tvrdili, že evidujú veľa sťažností na rôzne asistenčné služby k energetickým zmluvám, po vydaní usmernenia už mali sťažnosti zmiznúť. Niektorí dodávatelia však majú k asistenčným službám, ktoré sú súčasťou zmlúv, výhrady aj v súčasnosti.

„Aktivácia doplnkových služieb u dodávateľa energií nemusí byť pre zákazníka výhodná. Náklady na energie sa môžu predražiť ročne až o desiatky eur,“ upozorňuje na praktiky niektorých konkurentov napríklad Stanislav Kovalík, riaditeľ retailu ČEZ Slovensko.

Niektoré spoločnosti, ktoré asistenčné služby poskytujú, toto stanovisko vnímajú ako marketingovú aktivitu konkurencie, ku ktorej sa odmietajú vyjadriť, iné tvrdia, že asistenčné služby si klienti žiadajú.

„Asistenčné služby pomáhajú riešiť nečakané situácie v domácnosti a ako produkt sú výsledkom požiadaviek samotných zákazníkov. Svedčí o tom aj vysoký počet ich užívateľov,“ hovorí napríklad Katarína Šulíková, špecialistka komunikácie spoločnosti RWE.

Spoločnosť pritom tvrdí, že ich produkt s ponukou na asistenčné služby je oddelený zmluvne aj finančne od zmlúv o dodávke zemného plynu. Ponuky o doplnkové služby rozšírila napríklad aj Stredoslovenská energetika. Tá sa zamerala na služby na strane spotreby energií ako opravy a revízie elektrických, plynových zariadení či služby spojené s energetickou efektívnosťou.

„Reakcie odberateľov na ponuku doplnkových služieb sú skôr pozitívne. Evidujeme otázky, ktoré sa týkajú najmä objasnenia príslušných zmluvných podmienok a postupov pri samotnom využití doplnkových služieb,“ hovorí vedúca kancelárie predstavenstva Stredoslovenskej energetiky Michaela Krivá. Spoločnosť podľa nej pravidelne komunikuje aj s Úradom pre reguláciu sieťových odvetví. Ten naďalej nevylučuje, že subjekty, ktoré usmernenia úradu nepremietnu do praxe, bude v budúcnosti pokutovať.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #energie