Ste nespokojní s vyúčtovaním nákladov na bývanie?

Vlastníci bytov v bytových domoch museli zo zákona do 31. mája dostať vyúčtovanie ročných nákladov na bývanie za rok 2015. V prípade, ak nájdete vo vyúčtovaní nezrovnalosti, máte právo do tridsiatich dní tento dokument reklamovať.

14.06.2016 08:30
debata (8)

Ročné vyúčtovanie nákladov na bývanie obsahuje reálne náklady za teplo, vodu, plyn, rôzne služby spojené s prevádzkou a správou bytového domu alebo nebytového priestoru, úhrady za všetky služby, ktoré súvisia s užívaním bytov a nebytových priestorov, príspevky do fondu opráv a poplatky za správu.

„Chýbať by v ňom nemala ani správa od správcu či spoločenstva o činnosti súvisiacej s domom za predchádzajúci rok, a to najmä o finančnom hospodárení alebo o stave spoločných častí a spoločných zariadení domu,“ hovorí konateľ spoločnosti zaoberajúcej sa správou bytových domov František Krehák. Údaje, ktoré musí vyúčtovanie obsahovať, určuje zákon o vlastníctve bytov a spotrebu tepla spresňuje vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví. Presnú podobu však zákon neprikazuje, a preto je možné, že podoba tohto dokumentu sa v každom bytovom dome líši.

Platí, že vyúčtovanie musí byť jasné, prehľadné a zrozumiteľné. Často sa však stáva, že vlastníci nie sú spokojní a s obsahom vyúčtovania nesúhlasia. Ak chce vlastník vyúčtovanie reklamovať, má na to zo zákona 30 dní a ďalších 30 dní má správca na vypracovanie reakcie. Správca by nemal mať žiaden problém vysvetliť, ako pri rozpočítaní nákladov domu postupoval, a predložiť faktúry, na základe ktorých tieto náklady vznikli. Každý vlastník má tiež právo nahliadať do dokumentácie týkajúcej sa jeho domu.

V každom ročnom vyúčtovaní musí byť uvedený dátum, dokedy ako vlastník môžete vyúčtovanie reklamovať. Finančné plnenie je vymožiteľné súdnou cestou do troch rokov od doručenia vyúčtovania.

Reklamáciu si môžete uplatniť aj neskôr, maximálne však do troch rokov od vyúčtovania. Pri kontrole vyúčtovania je potrebné skontrolovať údaje ako počet osôb, výmeru bytu a vykurovaných spoločných priestorov v dome, stavy meračov studenej vody, teplej vody a meračov tepla, pokiaľ sú osadené pomerové rozdeľovače vykurovacích nákladov.

Každý vlastník si môže skontrolovať, či rozúčtovanie jednotlivých služieb je také, aké si vlastníci dohodli a sú aj uvedené buď v zmluve o výkone správy, alebo v zmluve o spoločenstve. V prípade pochybností si môžu takisto porovnať výšku platieb s predchádzajúcim rokom, prípadne so susedmi.

Lehota na podanie reklamácie

  • na každom ročnom vyúčtovaní musí byť uvedený dátum, dokedy ako vlastník môžete vyúčtovanie reklamovať. Finančné plnenie je vymožiteľné súdnou cestou do troch rokov od doručenia vyúčtovania. Reklamovať vyúčtovanie musíte vždy u toho, kto vyúčtovanie vyhotovil, teda u správcu alebo u predsedu spoločenstva. Reklamáciu si môžete uplatniť aj neskôr, maximálne však do troch rokov od vyúčtovania
  • ak až po reklamačnej dobe zistíte, že spotreba vody vám nebola v zmysle vyhlášky účtovaná v pomere 10/90, požiadajte správcu o vysvetlenie a nápravu, ak to správca nerešpektoval, obráťte sa na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Vyúčtovanie by vám museli prepracovať, pričom správcovi by bola uložená pokuta. Reklamácia by mala byť vybavená podľa zákona o ochrane spotrebiteľa do 30 dní. Niekedy sa správcovia a správcovské spoločnosti nechcú zaoberať reklamáciami, ktoré pošle majiteľ po termíne, ktorý ukladá zákon o ochrane spotrebiteľa. Taký postup však odporuje zákonu a platí, že reklamáciu si možno uplatniť aj neskôr, maximálne však do troch rokov od vyúčtovania.

Na koho sa možno s reklamáciou obrátiť

Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) má právo vykonať kontrolu, ak správca nepredloží vlastníkom vyúčtovanie do 31. mája. Záväzným pokynom správcovi nariadi, aby predložil vyúčtovanie a ak to ten neurobí, uloží mu pokutu. Správca nemá nárok na platby za správu, ak nepredloží v lehote vyúčtovanie fondu prevádzky údržby a opráv a úhrad za plnenia.

V prípade, ak ste našli vo vyúčtovaní nezrovnalosti, obráťte sa najprv na správcovskú spoločnosť, ak dom spravuje spoločenstvo vlastníkov bytov, reklamáciu treba adresovať rade, ktorá je dozorným orgánom. Ak sa so spoločenstvom vlastník nedohodne, o spore môže rozhodnúť súd. Ak sa vlastník so správcom nedohodne, môže sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI) alebo spor môže riešiť súdnou cestou. SOI robí kontrolu aj v prípade, ak správca nepredložil vyúčtovanie zálohových platieb do konca mája. Ak inšpekcia zistí pochybenie, uloží správcovi pokutu a ten musí nesprávne vyúčtovanie opraviť.

Od 1. mája 2014 kontroluje správnosť rozúčtovania tepla na vykurovanie a prípravu teplej vody SOI. Pred týmto dátumom sa reklamáciou týkajúcou sa vykurovania a teplej vody zaoberali krajské inšpektoráty Štátnej energetickej inšpekcie, tieto inštitúcie však boli zrušené a ich kompetencie prešli na SOI. Podnet na Úrad pre reguláciu sieťových odvetví treba podať v prípade podozrenia, že ceny, ktoré platíte za teplo, sú vyššie ako maximálne.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #dom #byt #vyúčtovanie