Polovica výťahov už nie je bezpečná

Byty v bytovom dome sú síce v súkromnom vlastníctve, výťahy však patria medzi spoločné vlastníctvo.

12.11.2012 09:53
Výťah Foto:
Ilustračné foto
debata (3)

„Túto skutočnosť si niektorí vlastníci bytov stále ešte neuvedomujú,“ vraví Ján Lohyňa, ústredný inšpektor zdvíhacích zariadení. Pod zlý stav výťahov sa podľa neho podpisuje aj vandalizmus v dome.

„Majitelia si takto neuvážene vyťahujú peniaze z vlastného vrecka. Škody sa nakoniec hradia z fondu prevádzky, údržby a opráv, do ktorého musia pravidelne prispievať všetci.“

Šetrí sa aj na opakovaných úradných skúškach. Lohyňa ich prirovnáva k technickým kontrolám automobilov.

„Je to podobné, ako keby automobil jazdil bez technickej kontroly. Účelom opakovaných revízií je nestranné posúdenie technického stavu výťahu nezávislou stranou, pričom staré výťahy sa posudzujú podľa starých a nové podľa nových noriem.“

Inšpektori Technickej inšpekcie robia merania a kontroly elektrických vlastností, povolených tolerancií strojných a mechanických častí výťahu, otáčok a rýchlosti výťahu, intenzity osvetlenia, robia funkčné a zaťažovacie skúšky, skúšky brzdy, zachytávačov, obmedzovača rýchlosti.

„Pri diagnostike oceľových lán môžu inšpektori využiť aj defektoskopický prístroj, ktorý umožňuje urobiť nedeštruktívnu kontrolu oceľových lán priemerov 5 až 25 milimetrov. Pri tejto kontrole je možné zistiť porušenia drôtov – prasklín nielen na povrchu, ale aj vnútri prierezu, ako aj úbytok kovového prierezu materiálu spôsobeného koróziou alebo opotrebením.“

„V súčasnosti dodávané výťahy sú z hľadiska bezpečnosti na vyššej úrovni ako výťahy montované v minulosti. V roku 2004 vyšla norma, ktorá nie je záväzná a preberá požiadavky normy platnej v únii. Uvádza pravidlá na zvyšovanie bezpečnosti v jestvujúcich výťahoch určených na dopravu osôb alebo osôb a nákladov,“ vraví Lo- hyňa.

Upozorňuje aj na niektoré nedostatky našich výťahov. „Zvyčajne v nich nie sú sprie- vodcovia, v mnohých bytovkách nie sú domovníci, čo spôsobuje problémy pri rýchlom vyslobodzovaní osôb, väčšina výťahov nie je upravená pre ľudí s obmedzenou schopnos- ťou pohybu a orientácie.“

Podobná situácia je aj inde v Európskej únii, kde sa používa viac ako 3 milióny výťahov a polovica z nich má viac ako dvadsať rokov.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba