Pochybný spôsob predaja energií

Na Slovensku sa vo veľkom rozmohol pochybný podomový biznis najmä na starších ľuďoch. Díleri často zavádzajú, priam až klamú, len aby získali podpis pod novú zmluvu. O takýchto praktikách konkrétne pri predaji elektriny a plynu sa presvedčil aj redaktor denníka Pravda. Po prečítaní desiatok sťažností na konanie predajcov si anonymne vyskúšal prácu pre firmu, ktorá zháňa zákazníkov pre alternatívneho predajcu energií, spoločnosť Energetické centrum.

07.12.2012 20:00 , aktualizované: 08.12.2012 15:00
kalkulačka, odvody, dane, daň, poistenie, úver,... Foto:
Ilustračné foto
debata (8)

Po tom, čo sa Pravda so svojimi zisteniami obrátila na samotné Energetické centrum, spoločnosť začala prijímať opatrenia, aby sa už čudné praktiky neopakovali. Prípad začal zároveň prešetrovať aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví SR.

Aj keď je Energetické centrum lacnejšie ako tradiční dodávatelia, díleri pri presviedčaní vo Svätom Jure v okrese Pezinok podľa našich zistení zavádzali. „Dobrý deň, sme z energetiky a máme na starosti túto oblasť. Od nového roka vypadávajú z faktúr niektoré z položiek. Je ale potrebné zistiť, či sa vás táto zmena týka. Mohli by ste mi prosím priniesť vašu vyúčtovaciu faktúru?“ povedala dílerka dôchodkyni, aj keď ju v skutočnosti uviedla do omylu, keďže položky na faktúre by sa zmenili aj bez podpisu zmluvy.

Domáca staršia pani trochu počudovane pokrútila hlavou, ale zašla do domu a o pár minút priniesla faktúru za elektrinu od tradičného dodávateľa elektriny. „Vidím, že vás sa nutnosť zmeny týka. Takže vypíšem formulár, vďaka ktorému budete po novom odoberať elektrinu od slovenskej firmy, a nie od nemeckej. Budete platiť zhruba o jednu preddavkovú platbu menej,“ pokračovala v zavádzaní dílerka. Vyplnila jednotlivé položky, pričom bez opýtania zaškrtla políčko s dobou viazanosti na päť rokov.

Po konverzácii o počasí jej dílerka podala zmluvu a „len tak mimochodom“ ukázala, kde sa má nová zákazníčka podpísať. Na používanie podobných praktík nahovárali díleri aj redaktora denníka Pravda v domnení, že chce ísť do ich radov. Díleri firmy, ktorá pracuje pre Energetické centrum, išli s „nováčikom“ hneď po prijímacom pohovore priamo do Svätého Jura v okrese Pezinok. Pri otázke o tom, či nový obchodník nemusí prejsť nejakým školením, len mávli rukou s tým, že najlepšie je „zaučenie priamo v teréne“. Podobne zahrali do autu aj otázku, či by na obleku nemali mať vizitky so svojimi menami a menom firmy, pre ktorú pracujú. Táto povinnosť im pritom vyplýva zo zmluvy, ktorú majú uzavretú s Energetickým centrom.

Díleri sa nenechali odradiť, keď sa pri prvých desiatich domoch žiadny biznis nekonal. Ľudia buď vôbec neotvorili dvere, alebo ich so znechuteným výrazom v tvári zabuchli obchodníkom pred nosom. Jeden z pánov dokonca na predajcov nakričal. „Vaši kolegovia ma už raz oklamali, nechcem žiadnych obchodníkov už nikdy vidieť. Rýchlo odtiaľto zmiznite!“ kričal asi sedemdesiatročný Svätojurčan.

Ľudia môžu prísť o peniaze

Po získaní prvej zákazníčky však díleri prezradili, ako na to idú. Ľudia sa neradi rozhodujú, potrebujú dostať všetko na tanieri, povedal jeden z dílerov firmy na otázku, či by obchodníci nemali ľudí poučiť o tom, aké formuláre podpisujú. Podobným spôsobom dílerka vypísala meno zákazníčky na splnomocnení aj na zákonom prikázanom poučení o možnosti vypovedania zmluvy počas nasledujúcich štrnástich dní. Dôchodkyňu však na túto možnosť neupozornila. K tomu, prečo predajcovia ľuďom zatajujú možnosť výpovede bez následkov, druhý díler podotkol, že na tom nevidí nič zlé, ak niekomu ponúka niečo dobré.

Po vypísaní zmluvy so zákazníčkou sa dílerka poďakovala a upozornila, že je potrebné zmeniť číslo účtu na trvalom príkaze, ale elektromer a plynomer budú aj naďalej odčítavať tí istí pracovníci ako doteraz. Zmienka o tom, že zákazníčka bude odoberať elektrinu a plyn od Energetického centra nepadla ani raz. Napriek sľubom o znížení poplatku ponechala nezmenené aj preddavkové platby.

Čitatelia denníka Pravda v minulosti upozornili, že podomoví predajcovia im do zmluvy pridali aj záväzok platiť za niektorý z doplnkových balíčkov. Prepočty ukázali, že tieto balíky predražili odber elektriny či plynu natoľko, že po prechode začali zákazníci platiť za energie viac ako pred podpisom zmluvy. Ja balíky zvyčajne „nezaškrtávam“, povedala k tomu spomínaná dílerka v Svätom Jure. Tiež dodala, že keď vidí, že je niekto bohatý, tak túto možnosť bez opýtania zaškrtne. Musíš so zákazníkmi nadviazať vzťah, potom ti budú zobať z ruky, poučoval díler „nováčika“, ktorým bol redaktor denníka Pravda. Vo Svätom Jure díleri počas jedného dňa podpísali takmer dvadsať zmlúv. Vo všetkých prípadoch, ktoré redaktor videl, však hovorili polopravdy či zamlčiavali pravdu.

Čo na to kompetentní

Informácie o prípade už má aj Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, ktorý od septembra dostal povinnosť kontrolovať konanie predajcov energií. Podľa slovenských predpisov by mohol úrad predajcovi v extrémnom prípade odňať licenciu. Konečný ortieľ však zatiaľ hovorca úradu Miroslav Lupták nezverejnil.

„Úrad sa s týmto podnetom intenzívne zaoberá, podobne ako so všetkými podnetmi, ktoré mu prichádzajú od občanov, inštitúcií alebo médií,“ povedal Miroslav Lupták.

Na Energetické centrum sa už v minulosti viackrát zniesla spŕška kritiky, že díleri, ktorí preň pracujú, zavádzajú ľudí. Firma však odmietala, že ide o systémový problém a prešľapy hodnotila ako zlyhanie individuálnych jedincov. Aj na základe skúseností redaktora Pravdy však konateľ alternatívneho predajcu priznal, že ide o komplex problémov a prišiel s riešením.

„Po novom roku budeme obchodníkom po podpise zmluvy so zákazníkom posielať iba tretinu odmeny. Zvyšok dostanú až po niekoľkých týždňoch. Peniaze získajú iba v prípade, že pri podpise nikoho nezaviedli. Pri akejkoľvek sťažnosti – či už na našej infolinke alebo v médiách, budeme trvať na prepustení obchodníka, ktorý samozrejme zvyšok peňazí nedostane,“ povedal konateľ Energetického centra Ladislav Kozmon. Na zmenu odmeňovania bude musieť firma zmeniť všetky zmluvy s externými spoločnosťami, ktorých obchodníci chodia po uliciach. Kozmon však naznačil, že je možné, že dvaja spomínaní díleri už novú zmluvu s Energetickým centrom ani nedostanú.

Čierna práca

Okrem etických prešľapov došlo aj k porušeniu slovenských predpisov. S redaktorom totiž nebola spísaná žiadna zmluva. Konatelia firmy sa zamestnávanie bez zmluvy neskôr snažili ospravedlniť testovaním potenciálneho obchodníka.

„Pracovné zmluvy obchodníci majú, dostávajú ich na druhý deň po tzv. prvom pozorovacom dni. V predmetný deň nebola vykonávaná práca, keďže išlo práve o pozorovací deň. Po riadnom nástupe všetci obchodní zástupcovia musia predložiť doklady totožnosti a následne dostanú pracovnú zmluvu,“ odkázala k tomu hovorkyňa Energetického centra Alica Uhlířová.

Keby vtedy Inšpektorát práce vykonal vo Svätom Jure kontrolu, firma, ktorá pracovala pre Energetické centrum, by dostala minimálne 2-tisícovú pokutu. ,,Inšpektorát práce uloží pokutu zamestnávateľovi alebo fyzickej osobe za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania od 2¤000 eur do 200 000 eur," spresňuje neskôr hlavný inšpektor práce Dalibor Hlivák. Jedným dychom však dodáva, že na prehrešok proti zákonu musia inšpektori prísť v čase vykonávania čiernej práce.

„Vzhľadom na to, že ste prácu vykonávali len jeden deň, bez uzatvorenia pracovnej zmluvy, prípadne inej zmluvy, v tomto prípade nie je možné inšpekciu práce vykonať, pretože inšpektorát práce zisťuje porušenie právnych predpisov z písomných dokladov predložených zamestnávateľom a v prípade nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania kontrolou konkrétnych fyzických osôb pri výkone práce u zamestnávateľa,“ vysvetlil inšpektor.

Denník Pravda sa neskôr pokúsil kontaktovať aj daných dílerov. Jeden z dílerov neskôr pre Pravdu povedal, že všetky pohovory boli férové a bez zavádzania. „Všetkým zákazníkom volajú operátori Energetického centra. Keby sme ich zaviedli alebo oklamali, tak by zmluva nebola platná. Potrebujem vidieť faktúru, aby som nestrácal čas, pretože niektorí ľudia ani nevedia, že zmenili dodávateľa. Zmluvy podpisujeme iba so zákazníkmi tradičných dodávateľov,“ argumentoval díler a dodal, že vypadávaním niektorých položiek z faktúr potrebuje zákazníkovi vysvetliť, že už nebudú platiť zhruba jednu mesačnú splátku.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba