Pred montážou okien nezabudnite na zmluvu

Pred montážou okien by ste mali uzavrieť zmluvu o diele podľa Občianskeho zákonníka.

19.11.2012 09:52
Okno, okná, práca, profesia Foto:
Ilustračné foto
debata

Uzatvára sa zmluva o diele podľa Občianskeho zákonníka (podľa §¤631 a nasledujúcich), v ktorej sa zhotoviteľ zaväzuje, že za odmenu vykoná pre objednávateľa určité dielo, zhotoví novú vec, a to na svoje nebezpečenstvo. Obsahovať má:

  • rozsah všetkých prác
  • spôsob zhotovenia
  • čas plnenia
  • formu platby
  • prípadné preddavky
  • platobné podmienky (uvedenie cien) aj za materiál, aj za práce
  • podmienky, ak by práce neboli vykonané v určenej lehote
  • podmienky reklamácie a záručné lehoty
  • iné osobitné podmienky v prípade nepredvídaných okolností, napríklad zmenené finančné podmienky * náklady zvyšujúce cenu diela spôsobenú infláciou, lebo aj tieto sa môžu premietnuť do ceny.

Zhotoviteľ je povinný dielo vykonať podľa zmluvy, riadne a v dohodnutom čase a podľa platnej technickej normy.

Ak cenu pri uzavretí zmluvy nemožno dojednať pevnou sumou, musí sa určiť aspoň odhadom. Ak zhotoviteľ dodatočne zistí, že bude podstatne vyššia, je povinný na to objednávateľa písomne upozorniť a oznámiť mu novú cenu, inak nemá právo na zaplatenie rozdielu v cene. Objednávateľ má právo od zmluvy odstúpiť, najlepšie tak, že to zhotoviteľovi písomne oznámi. Ak tak neurobí, je povinný zaplatiť za poskytnutú službu novourčenú vyššiu cenu.

Práce a náklady do rozpočtu nezahrnuté je možné účtovať iba vtedy, ak ich schválil objednávateľ písomne alebo ak práce dodatočne písomne objednal.

Platí sa obyčajne až po odovzdaní prác, ak sa zákazník s firmou nedohodnú inak. Zmluvne sa možno dohodnúť aj na preddavkoch, najmä ak sa práce vykonajú po častiach alebo ak sú značne nákladné, vtedy je dokonca firma oprávnená žiadať primerané preddavky.

Ak sa medzi objednávkou a odovzdaním zákazky zmení cenový predpis, podľa ktorého sa cena dohodla, firma je povinná o tom zákazníka bez meškania písomne upozorniť a oznámiť mu novú cenu. Zákazník môže od zmluvy odstúpiť, ale musí tak urobiť čo najrýchlejšie, inak je povinný zaplatiť novú cenu. Novú cenu nie je povinný zaplatiť, ak ju firma zvýšila po prekročení dohodnutej doby vykonania zákazky.

Náklady na vykonanú prácu a podľa pôvodne dohodnutej ceny musí zákazník zaplatiť, len ak mal z čiastočného plnenia prospech, napríklad okná prevzal.

Firma zodpovedá za chyby, ktoré má vec zhotovená na zákazku, už pri prevzatí objednávky zákazníkom, ako aj za chyby, ktoré sa vyskytnú po prevzatí veci, a to v záručnej dobe. Rovnako zodpovedá za to, že vec má vlastnosti, ktoré si s objednávateľom dohodli. Nezodpovedá však za chyby zapríčinené materiálom, ktorý mu dodal zákazník, alebo ak mu dal nevhodné pokyny, ale len ak ho na to upozornil.

Reklamáciu treba uplatniť včas, na mieste dohodnutom v zmluve, zhotoviteľ je povinný vydať potvrdenie o tom, kedy si zákazník reklamáciu uplatnil aj potvrdenie o oprave a čase jej trvania, a to bezplatne.

Záručná doba začína plynúť odo dňa prevzatia zákazky. Ak zákazník prevzal vec až o niekoľko dní, napríklad o dva dni neskôr, plynie už odo dňa, keď mal túto povinnosť. Záručná doba je: najmenej 24 mesiacov – môže byť aj dlhšia a môže sa vzťahovať len na niektorej súčiastky okna; pri stavebných prácach je 18 mesiacov; po uplynutí záručnej doby práva zákazníka zo zodpovednosti za chyby zanikajú.

ZDROJ: Ústredný inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie

© Autorské práva vyhradené

debata chyba