Nový dodávateľ plynu? Úľava pre peňaženku

Michal Holeš, Pravda | 21.06.2013 05:00
Plyn Foto:
Ilustračné foto
Slovenské domácnosti môžu vďaka konkurencii na trhu s plynom znižovať svoje náklady na bývanie.

Stačí, ak si vyberú niektorého z alternatívnych dodávateľov plynu, ktorý konkuruje tradičným energetickým firmám. Napríklad na kúrení je takto možné usporiť aj desatinu výdavkov. Alternatívni dodávatelia totiž podliezli ceny tradičných predajcov pri väčšine taríf. Platí tak, že čím viac energií obyvatelia míňajú, tým viac peňazí usporia.

Tí, čo kúria, majú väčšie výhody

Dodávateľov plynu si môžu rodiny vyberať už zhruba 2,5 roka. Okrem úspory ponúkajú alternatívni dodávatelia k zmluvám aj rôzne doplnkové služby. „Popri elektrine a plyne ponúkame všetkým zákazníkom ako bonus doplnkovú službu ZSE Asistuje, vďaka ktorej majú zákazníci nárok na preplatenie odstránenia havárií a porúch spotrebičov v domácnosti až do výšky 150 eur na jednu poistnú udalosť,“ mieni Tatiana Tilňaková zo ZSE a dodáva, že ďalšou možnosťou je aj získanie energetického certifikátu ku kolaudácii domu so zľavou.

Pri porovnávaní jednotlivých ponúk si však treba dávať pozor na fakt, že jednotliví predajcovia neponúkajú zľavy na celú platbu za dodávku energií, ale iba na jednu časť. Konkrétne ide o predaj plynu ako komodity. Za privedenie zemného plynu totiž domácnosti budú platiť aj naďalej rovnaké poplatky spoločnosti SPP Distribúcia. Stanovuje ich Úrad pre reguláciu sieťových odvetví.

„Úrad sa pri cenových konaniach zachováva presne v medziach zákona a do výpočtov zahŕňa iba oprávnené náklady,“ podotýka hovorca úradu Miroslav Lupták. Medzi takéto položky patria napríklad poplatky za kontrolu bezpečností potrubí či opravy jednotlivých súčastí, prevádzkové náklady distribútora plynu či mzdy pracovníkov.

Keďže sa ponúkané zľavy týkajú len jednej z častí za celkovú cenu plynu, v skutočnosti sú zľavy nižšie. Pre rodinu, ktorá plyn využíva iba na varenie, má najvyššiu reálnu zľavu RWE Gas Slovensko. Rodina v prípade podpisu zmluvy ušetrí zhruba 4,5 percenta. Podobne je to aj pri ohreve vody zemným plynom, prepočet platí pre rodinu, ktorá 500 kubických metrov plynu za rok využije na varenie i ohrev teplej úžitkovej vody. O zákazníkov, ktorí plyn využívajú aj na vykurovanie rodinných domov, sa však dodávatelia bijú viac. Stredoslovenská energetika ich lanári s reálnou zľavou 6,4 percenta. Pre tento výpočet bola použitá štvorčlenná domácnosť, ktorá na varenie, ohrev vody i kúrenie minie každý rok asi 3¤000 kubíkov zemného plynu.

Nenechať na seba tlačiť

V takmer všetkých prípadoch však treba myslieť na to, že jednotliví dodávatelia ponúkajú takéto zľavy iba pre zákazníkov, ktorí sa zaviažu, že od nich neodídu zhruba počas nasledujúcich troch rokov. Na druhej strane je pravda, že v prípade zmeny cenníka či obchodných podmienok od nich môže zákazník odísť bez akýchkoľvek sankcií.

Okrem najväčších predajcov, ktorí sú v tabuľke, môžu plyn predávať aj desiatky ďalších firiem. Na vydanie licencie totiž treba splniť podmienky, ktoré nie sú veľmi náročné. Časom by sa preto mohli opäť objaviť aj spoločnosti, ktorých férovosť bude možné spochybniť. Jeden z dodávateľov napríklad nedávno dostal miliónovú pokutu za to, že ľudí klamal a nevyplácal im preplatky za energie. Rodiny teda mali ušetriť. K svojim peniazom sa však dostali v niektorých prípadoch aj po viac ako roku. Pritom nešlo o pár centov, ale aj stovky eur. Denník Pravda písal o takomto správaní viacero článkov, v ktorých riešil problémy čitateľov. V súčasnosti sa zdá, že všetci dodávatelia sa snažia pristupovať k svojim zákazníkom férovo.

Na druhej strane by sa však mohla opakovať situácia z konca vlaňajška, keď jeden z dodávateľov skrachoval. Jeho zákazníci vtedy prešli do režimu takzvaného dodávateľa poslednej inštancie. Nezostali síce bez elektriny či plynu ani sekundu. Museli však opäť absolvovať podpis novej zmluvy s iným dodávateľom, inak by im po troch mesiacoch hrozilo odpojenie od dodávok.

Možností, ako uzavrieť zmluvu s niektorým z dodávateľov energií, je viacero. Mnoho firiem na to hojne využíva služby podomových obchodníkov. Takmer všetci sú však finančne motivovaní, aby uzavreli čo najviac zmlúv, a preto niektorí nepristupujú k zákazníkom férovo. V minulosti sa ukázalo napríklad to, že hovorili, že prišli odčítať stav elektromera alebo plynomera, a v skutočnosti dali odberateľom podpísať novú zmluvu. Preto si treba všetko dôkladne preštudovať a nenechať na seba vyvíjať nátlak. Férový obchodník totiž môže potenciálneho odberateľa navštíviť aj viac ráz, keď si zákazník všetky potrebné dokumenty dôkladne preštuduje.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ