Odchod z banky je drahý

Branislav Toma | 17.09.2012 20:00, aktualizované: 
Peniaze Foto:
Ilustračné foto
Prejsť z jednej banky do druhej nie je lacná záležitosť. Ľudia po tejto možnosti v poslednom čase často siahajú pre zvyšujúce sa poplatky či marketingové akcie bánk. Vo väčšine slovenských bánk síce poplatok za zrušenie účtu neexistuje, slovenské finančné domy si však aj tak účtujú rôzne poplatky priamo súvisiace so zrušením účtu.

„V Tatra banke je zrušenie účtu bez poplatku,“ povedala hovorkyňa banky Marína Smolková. Finančný dom už však nespomenie, že vybavenie žiadosti o zrušenie účtu trvá tridsať dní a za tento čas je účet vedený mimo balíka služieb. Pre odchádzajúcich klientov to v praxi znamená samostatné spoplatnenie všetkých služieb. Odchádzajúci zákazník tak s istotou zaplatí 2,50 eura za vedenie bežného účtu. Ďalších tridsať centov stojí možnosť využívať komunikačné služby ako Internet banking, Dialog a Mobil banking. Rovnako odchádzajúci klient zaplatí aj za možnosť dostávania SMS správ či e-mailov od Tatra banky.

Priamo v pobočke Tatra banky zamestnankyňa odhadla zrušenie konkrétneho účtu na viac ako desať eur. Najväčšou položkou bol 5-eurový poplatok za zrušenie platobnej karty. Ten si banka účtuje len vtedy, ak ju klient používal kratšie ako jeden rok. Podobne by si pár eur na rozlúčku pri odchode z banky mali podľa odborníka pripraviť aj klienti ostatných finančných domov. „Poplatky sa berú napríklad za zrušenie trvalých príkazov, čo v prípade, ak ich má klient viac, nie je najlacnejšia záležitosť,“ povedal výkonný riaditeľ spoločnosti Finančná Hitparáda Maroš Ovčarik.

Takéto správanie bánk nie je podľa neho voči ľuďom férové. „Myslím si, že pokiaľ klient využíval určitý čas služby danej banky, určite by mohla byť ústretovejšia a neúčtovať rôzne skryté poplatky. Skrytými ich nazývam preto, lebo väčšina ľudí o nich pred odchodom z banky nevie,“ dodal Ovčarik.

Boj proti vysokým či zbytočným bankovým poplatkom je pritom obľúbenou témou ľavicových i pravicových politikov. Najnovšie vláda zvažuje bankám zakázať poplatok za vklad hotovosti na účet. Podľa samotných finančných domov patria hotovostné operácie k najnákladnejším položkám v bankovníctve. „Výdavky na strane bánk vznikajú predovšetkým v dôsledku prevozov hotovosti, bezpečnostných opatrení v pobočkách a pri prevoze, kontrole hotovosti, personálnych nákladov a podobne,“ hovorí Marcel Laznia, analytik Slovenskej bankovej asociácie.

Aj z týchto dôvodov napríklad nízkonákladové banky neponúkajú vklady a výbery v pobočke. „Zrušením poplatkov za vklad hotovosti tieto náklady nezmiznú ani sa neznížia. Naopak, možno predpokladať, že ešte vzrastú častejším využívaním tejto služby,“ dodal Laznia.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ