Desatina ľudí si chce na darčeky požičať

SITA | 09.11.2012 14:30
hypotéka, úver, úplatok, dohoda, platba Foto:
Ilustračné foto.
Takmer každý desiaty Slovák si plánuje tieto Vianoce požičať. Z prieskumu, ktorý realizovala pre VÚB banku agentúra 2Muse, vyplýva, že najčastejšou formou sú povolené prečerpanie na účte alebo pôžičky od známych.

„Pre spotrebné úverovanie je predvianočné obdobie zvyčajne tým silnejším obdobím roka,“ skonštatoval analytik VÚB banky Andrej Arady. V ostatných troch rokoch bol objem nových spotrebných úverov v novembri a decembri podľa Aradyho zhruba o pätinu vyšší ako v priemernom mesiaci zvyšku roka. Ako doplnila vedúca oddelenia úverov vo VÚB banke Melinda Péková, pred Vianocami majú ľudia zvýšený záujem predovšetkým o bezúčelové úvery a záujem o spotrebné úvery je vo VÚB počas Vianoc oproti iným mesiacom vyšší aj o 60 až 70 %.

Z prieskumu zároveň vyplynulo, že pre náročnosť obdobia chce 26 % ľudí tento rok minúť na vianočné darčeky menej peňazí. Avšak ako uviedol research director agentúry 2Muse Michal Vyšinský, prieskum uskutočnili v októbri a s blížiacimi sa Vianocami by tento podiel pravdepodobne klesal. To, že chce rovnakú sumu peňazí ako minulý rok minúť aj teraz, uviedlo 36 % opýtaných a 16 % uviedlo, že minú viac ako vlani. Ako finančne najnáročnejšie obdobie Vianoce uviedli dvaja z piatich respondentov. Celkovo Vianoce dajú zabrať takmer dvom tretinám Slovákom.

Vianoce budú podľa Aradyho pravdepodobne tento rok ťahúňom k väčším nákupom. Počas decembra sú spravidla tržby v maloobchode oproti zvyšným mesiacom v roku vyššie o viac ako pätinu. Hoci úroveň tržieb po roku 2008 klesla, tržby v decembri ostali vyššie oproti priemeru zvyšných mesiacov roku o viac ako 300 mil. eur.

Oproti vrcholným vianočným tržbám v decembri 2008 budú podľa Aradyho tohtoročné decembrové tržby rovnako ako v predchádzajúcich troch rokoch nižšie približne o 200 miliónov eur. Avšak nákup prostredníctvom internetu v štatistikách tržieb zahrnutý nie je, ten však má rastúci trend, čiže dá sa predpokladať, že by to bol menší pokles než o 200 miliónov eur. Dôvodom nižších tržieb podľa Aradyho je to, že vysoká nezamestnanosť limituje príjmy domácností a ich možnosť a ochotu míňať a nízka dôvera spotrebiteľov v ekonomiku je brzdou ich spotreby.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ