Kvety otvárajú srdce i peňaženku

Jeroen Groenewegen, riaditeľ Holandskej kvetinovej kancelárie pre strednú Európu, predpovedá rast predaja kvetín na Slovensku.

02.05.2007 10:09
Kvet plamienku Foto:
Ilustračné foto
debata

Holanďania sú suverénnou európskou kvetinárskou jednotkou. Ročne predajú do sveta voňavý tovar za 3, 2 miliardy eur. „Aj väčšina kvetov predávaných na Slovensku prešla holandskou kvetinovou burzou,“ hovorí Holanďan Jeroen Groenewegen, ktorý manažuje obchod s kvetmi na Slovensku.

Akí sú Slováci zákazníci? Majú kvetiny radi?

Majú, čoby nie. Už dávnejšie sme zistili, že ani jedny väčšie rodinné oslavy či významné udalosti v živote ľudí sa na Slovensku nezaobídu bez kvetov. Ľudia si na kvety potrpia. Ako všade inde vo svete kvetom si každý z nás najskôr otvorí ľudské srdce.

Kvet vyvoláva krásne emócie, očarenie z farieb, vône, ale vždy aj čosi stojí. Keď na to príde, nemáme hlboko do peňaženky, ale čo v obyčajný deň?

Vo všedné dni sa kvety lepšie predávajú v západnej Európe. Tam si zákazníci kupujú kvetiny jednoducho preto, lebo ich považujú za bežnú súčasť života. Kvety a kvetiny v najrôznejšej podobe dotvárajú dekoráciu bytu či domu. Ľudia ich túžia mať okolo seba, pretože vyvolávajú príjemnú náladu. Všetko, aj dostatok kvetov, samozrejme, súvisí s príjmami. Tak ako rastú zárobky, mení sa aj situácia na Slovensku.

Staráte sa o predaj kvetov v šiestich stredoeurópskych krajinách. Ktorý z trhov je najsilnejší?

Určite poľský, pretože vzhľadom na počet obyvateľov je najsilnejší. Ale veľmi dobrý je predaj aj v najmenšom Slovinsku, alebo aj v susednom Česku. Hoci ľudia si vždy na kvety nájdu peniaze, ich predaj vyjadruje aj ekonomickú situáciu a nálady obyvateľstva. Stredná Európa má veľký potenciál. Slovensko v jej rámci určite nie je na chvoste predaja. Ročne sa holandský vývoz zvyšuje o 5 percent. Som si istý, že predaj kvetov v najbližších rokoch porastie.

Podľa čoho tak súdite?

Napríklad aj podľa zvýšeného záujmu slovenských a českých floristov, kvetinárov o nové trendy. Slovenskí floristi na sebe tvrdo pracujú, zdokonaľujú sa a používajú nové metódy, ako prilákať zákazníka do svojich obchodov. Snažia sa svoj predaj urobiť zaujímavý. Napríklad aj viazaním kytíc. Máte vynachádzavých ľudí. Jeden príklad za všetky: Florista, dekoratér a vynikajúci aranžér Zdeno Hrivnák, ktorý exceloval aj na kvetinovej slávnosti počas bratislavskej Fló­ry.

Vraví sa, že krásny kvet sa predáva sám…

 …ale ešte lepšie, ak kvetu do kytice pomôže šikovný florista. Aj pri kvetoch platí, že treba poznať psychológiu zákazníka. Holandský kvetinový majster Johan Huisman napríklad hovorí, že lepšie je, keď si svadobnú kyticu objednávajú nevesta so ženíchom a nie ich matky. Vkus sa neustále vyvíja a mení a to čo sa páči či páčilo rodičom, mladí nie vždy prijímajú.

Dobrej kvetinárke však nemôže robiť problém uviazať kyticu na mieru.

Isteže nie. Na kvetinové predstavenie v Bratislave sa zišlo päťsto či šesťsto floristov zo Slovenska. V Brne sme na podobnom predvádzaní mali osemsto ľudí. Tento obrovský záujem medzi odborníkmi svedčí o tom, že kvety na Slovensku majú budúcnosť.

Nazrime teda do nej. Ktoré kvety viac poletia v budúcnosti: rezané alebo črepníkové?

V tejto chvíli majú veľký prírastok v predaji črepníkové kvety. Dá sa to pripísať tomu, že obchodu s nimi sa zmocnili veľké reťazce špecializované na potreby pre dom a záhradu. Ponúkajú celý sortiment, preto tu ľudia radi nakupujú. Okrem toho Slovensko podobne ako kedysi západnú Európu čaká ústup od úžitkovej k okrasnej záhrade. Podnikanie s kvetinami má budúcnosť.

Kde sa otočí viac peňazí v predaji črepníkových alebo rezaných kvetov?

Určite v predaji rezaných kvetov. Živé kytice sú efektnejšie, aj preto rezané kvety prevládajú nad črepníkovými.

Kvetom, podobne ako odievaniu, vládne móda. Ktoré kvety a farby sú dnes „in“ a predávajú sa najlepšie?

Desiatku najobľúbenejších kvetov vedie ruža nasledovaná chryzantémami, tulipánmi a ľaliami. Ruža kraľuje trhu zrejme aj preto, lebo je rovnako podmanivá pri klasicky – konzervatívne uviazanej kytici ako pri vidieckom country štýle a rovnako pri bláznivom "trendy? viazaní. Ruža má nespočetné podoby ? veľkostné i farebné, a práve preto je stále podmanivá. Ruža je kvet lásky a nielen mladých ľudí.

Najmódnejšia farba?

Najviac ruží sa stále predáva v rôznych odtieňoch červenej či ružovej. Tieto farby nemajú konkurenciu. Červenú majú zamilovaní v akomkoľvek veku najradšej. No a ostatné farby? Nehľadiac na rôzne šľachtiteľské výstrelky, ľudia asi vždy budú mať rešpekt pred prirodzeným farebným spektrom, ktoré prostredníctvom kvetov ponúka sama príroda.

Kto je váš najlepší zákazník?

Žeby mladí a zamilovaní? Čisto prakticky vzaté, určite ľudia z väčších miest. Sústreďuje sa tam viac a lepších pracovných príležitostí, zostáva teda aj viac na kvety. A napokon samo prostredie, správanie sa okolia nabáda ľudí, aby sa správali ako ostatní. Najlepšie to vidno na sviatok Sv. Valentína. Kedysi neznámy sviatok, vedie dnes v predaji kvetov aj na Slovensku.

Odkiaľ sú kvety predávané na Slovensku?

Najviac kvetov prichádza z Holandska ? 75 percent. Niečo z Nemecka, Dánska, ale ruže sa privážajú do Európy až zo vzdialenej juhoamerickej Kolumbie. Veľa kvetov má svoj pôvod v južnej Afrike. Veľkou výhodou holandských obchodníkov oproti ostatným je, že dokázali celosvetovú ponuku kvetín sústrediť na burzu v Aalsmeeri. Ponúka po celý rok bezkonkurenčne široký sortiment a špičkovú kvalitu, ktorá sa v priebehu pár hodín ocitá v európskych kvetinárstvach.


Joersen Groenewegen (34) pracuje tri roky pre Holandskú kvetinovú kanceláriu. Na starosti má predaj kvetov v šiestich stredoeurópskych krajinách.

debata chyba